HCD wil er aan bijdragen dat haar leden met plezier kunnen hockeyen, dat spelers zich verder kunnen ontwikkelen en dat bezoekers in een positieve sfeer naar wedstrijden komen kijken en/of meedoen aan activiteiten die de vereniging organiseert. Normen en waarden vinden we belangrijk.
HCD wil er aan bijdragen dat haar leden met plezier kunnen hockeyen, dat spelers zich verder kunnen ontwikkelen en dat bezoekers in een positieve sfeer naar wedstrijden komen kijken en/of meedoen aan activiteiten die de vereniging organiseert. Normen en waarden vinden we belangrijk. HCD wil actief werken aan de bewustwording op dit vlak bij spelers, begeleiders, trainers, ouders/verzorgers en supporters. HCD moet een ontmoetingsplaats zijn waar sporters gezamenlijk met plezier en voldoening kunnen hockeyen en verblijven. Daarbij passen duidelijke huis- en gedragsregels. Het bestuur heeft gedragsregels opgesteld waarvan zij verwacht dat ze hierbij kunnen helpen. Het bestuur, de betreffende commissies en individuele stafleden dragen de gedragscode actief uit. Met name bestuursleden, trainers, begeleiders en ouders/verzorgers hebben een belangrijke verantwoordelijkheid en voorbeeldfunctie voor wat betreft het uitdragen en bewaken van gedragsregels. De gedragsregels gelden voor alle leden, ouders/verzorgers van jeugdleden en supporters.
Hockey is een teamsport, die je met elkaar en met de tegenstander gezamenlijk beoefent. Zonder samenspel geen hockey en zonder tegenstander geen hockey. De winnaar is degene die ook tegen zijn verlies kan. Sport is er voor iedereen; niet alleen voor uitblinkers. Door sport leren mensen hun grenzen te ontdekken en te verleggen. (Team)Sport is bij uitstek een sociale aangelegenheid.
De Vertrouwenspersoon is binnen de hockeyvereniging het eerste aanspreekpunt voor iedereen die een vraag heeft over of te maken heeft met grensoverschrijdend gedrag. Vertrouwenscontactpersoon fungeert in de anonimiteit als eerste opvang voor leden (sporters, ouders van sporters, toeschouwers, vrijwilligers, bestuur) met een klacht of een vraag. Ze biedt een luisterend oor, geeft raad en verwijst door voor geschikte hulp. De vertrouwenspersoon is op de hoogte van de mogelijkheden die er zijn om hulp te krijgen.
Bij grensoverschrijdend gedrag zou het het beste zijn als degene die dat vertoont daar direct op aan wordt aangesproken, maar dat blijkt in de praktijk niet altijd even gemakkelijk. Gevoelens van onmacht, schaamte, woede kunnen reden zijn, dat je er mee rond blijft lopen. In zulke gevallen is het goed om bij iemand terecht te kunnen. Een onafhankelijk persoon, die luistert en die niets doet zonder eerst met jou te overleggen wat de beste weg naar een oplossing voor het probleem is. Zo iemand heet een vertrouwenspersoon.
De vertrouwenspersoon is binnen HCD het eerste aanspreekpunt voor iedereen die als lid, ouder, vrijwilliger, supporter of gast van onze vereniging wordt geconfronteerd met ongewenst gedrag door leden van de club of personen die in nauwe relatie staan tot de vereniging. Daarbij moet het gaan om ongewenst gedrag dat zich binnen de context van de club afspeelt of heeft afgespeeld.
De taken van de vertrouwenscontactpersoon zijn:
De vertrouwenspersoon behandelt de zaken in strikt vertrouwelijke sfeer en zorgt er ook voor dat de vertrouwelijkheid is gegarandeerd. De vertrouwenspersoon kan het bestuur in kennis stellen van het feit dat er melding is gemaakt van ongewenst gedrag maar hij of zij brengt alleen met toestemming van de betrokkene inhoudelijk rapport uit bij het bestuur van de gemelde kwestie, dus zonder vermelding van de naam van de persoon in kwestie. Als het gaat om ernstige incidenten, zoals seksuele intimidatie, werkt de vertrouwenspersoon volgens het Protocol Sociaal veilige sportomgeving t.b.v. preventie en sanctioneren seksuele intimidatie van NOC*NSF (zie www.nocnsf.nl).